wtorek, 3 października 2017

Zajęcia matematyczne -28.09.2017 r.

W ŚWIETLICY SZKOLNEJ RÓWNIEŻ MAMY MOŻLIWOŚCI UCZENIA SIĘ MATEMATYKI

„Nie uczyć, nie tłumaczyć, nie opowiadać,
ale organizować sytuacje, w których dziecko
będzie poznawało siebie i świat”.
prof. E. Gruszczyk-Kolczyńska

          28 września 2017 r. chętni uczniowie mieli okazję do spotkania z matematyką poprzez udział w zabawach i grach matematycznych. W czasie zajęć wykorzystane zostały rozwiązania z zakresu tzw. aktywizacji matematycznej ucznia. Polegają one na stosowaniu odpowiednich metod oraz zabaw i gier matematycznych. To rozwiązywanie łamigłówek logicznych i matematycznych — zawsze biorąc pod uwagę wiek ucznia, posiadaną przez niego wiedzę i zaawansowanie  w rozwiązywaniu problemów matematycznych. W czasie zajęć zostały wykorzystane różnorodne środki dydaktyczne.
        Dzieci poznały m.in. grę w grupie TABU — na stoliku znajduje się pula patyczków z działaniami, uczestnicy po kolei wyciągają patyczek i wykonują działanie na nim zapisane. Jeśli odpowiedź jest poprawna, patyczek zabierają do siebie, jeśli nie — patyczek wraca do puli. Jeśli któryś z uczestników wyciągnie patyczek  z napisem „Tabu”, wszystkie patyczki wracają do puli. Wygrywa zawodnik, który zebrał najwięcej patyczków. Uczestnicy wykonują działania: mnożenie, dzielenie  w zakresie 10, 20, 30, dodawanie oraz odejmowanie w zakresie 10, 20, 30, 50 i 100. 
      Zapałkowe łamigłówki — to zadania logiczne z użyciem zapałek, w tym układanie figur i równań. Zabawa ta odwołuje się do rzeczywistych doświadczeń uczniów. Nawiązuje m.in. do kupowania pudełka zapałek w sklepie. Jednocześnie umożliwia ona omówienie zasad prawidłowego i bezpiecznego posługiwania się zapałkami. Uczniowie mogli manipulować liczmanami i odkrywać pojęcia matematyczne. Nauczyciele pozwalali im popełniać błędy, aby szybko i sprawnie odnaleźć prawidłowe rozwiązanie. 
      Zabawa na liczenie — to na przykład „Gwiazda”, zabawa w której zadaniem dzieci jest rysowanie według instrukcji prowadzącego – łączenie kropek co 2., 3. lub 4. — ścieralnymi flamastrami. Potem nastąpiła prezentacja prac.
Zabawy z geometrii — dzieci układały z puzzli figury geometryczne określały ich cechy. 
         Cały czas prowadzono z dziećmi rozmowę i zadawano pytania: „Dlaczego tak się dzieje?”, „Zastanów się co będzie jeśli….”, „Dlaczego tak myślisz?”, „ A co by było gdyby?”. Cele zajęć zostały zrealizowane. Przy tym uczniowie współpracowali ze sobą i chętnie sobie pomagali. Zajęcia bardzo się im spodobały. Wszyscy z radością  i zaangażowaniem w nich uczestniczyli. Uczniowie byli aktywni i zadawali wiele pytań. Pochwały za dostrzeżony wysiłek włożony w pracę sprawiały im satysfakcję  i zachęcały do wykonywania kolejnych czynności.
       Zajęcia przeprowadziła pani Bożena Rusinek-Kozłowska w obecności Kierownika Świetlicy pani Magdaleny Słobodzin-Wald i pani Beaty Kowalewskiej.








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz